Tips van Bouwmeester Watersport, voor u

Benzine
  1. Benzine is niet langer houdbaar dan 6 weken, dit kan eventueel voor winteropslag worden verlengd tot ongeveer 12 maanden met ProHonda Fuel Stabilizer, Evinrude/Johnson 2+4 fuel conditioner, Quicksilver Quickstor (3) of Yamalube Fuel Stabilizer & Conditioner
  2. Zelfs de kleinste hoeveelheid vuil of water in uw benzine veroorzaakt gegarandeerd motorproblemen, zorg daarom dat uw tank goed schoon is en dat u met zorg benzine tankt. Gebruik een goed filter, als u een vaste inbouwtank heeft is het echt een must om een waterafscheidend filter te hebben, deze moet vaak apart in de boot worden ingebouwd. Vervang of reinig het filter minimaal 1x per jaar, als u in de winter doorvaart, het filter minimaal 2x per jaar vervangen of reinigen.
  3. In benzine zit alcohol, alcohol trekt water aan (hygroscopisch). In de buitenlucht zit vocht, water H20. Houd uw tank zo veel mogelijk helemaal vol zodat er geen plaats is voor water. Zorg voor een goed waterafscheidend benzinefilter.
  4. Als u uw benzinetank niet geheel leeg vaart, maar het restant van benzine bewaart tot de volgende vaartocht (wat soms enkele weken kan duren) is het raadzaam ProHonda Fuel Stabilizer, Evinrude/Johnson 2+4 fuel conditioner, Quicksilver Quickare (1) of Yamalube Fuel Stabilizer & Conditioner preventief te gebruiken bij elke tankvulling
  5. Draait uw motor onregelmatig, dan kan/kunnen uw carburateurs worden gereinigd zonder deze te demonteren, voeg Evinrude/Johnson Fuel system cleaner of Quicksilver Quickleen (2) aan uw benzine toe. Reinigingsvloeistoffen voor automobielen zijn te agressief, deze mag u daarom nooit gebruiken. Als er hardnekkige vervuiling in uw carburateurs zit, dan helpt geen toevoeging, en dienen de carburateur(s) handmatig te worden gereinigd. Wij van Bouwmeester Watersport kunnen dit uitstekend voor u verzorgen, wij doen dit reinigen ultrasoon (speciale bak van 20L met sterke reinigingsvloeistof, deze bak verhit tot wel 80 graden Celcius en geeft continue kleine trillingen, hiermee lost het hartnekkigste vuil op).
  6. De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien opEuro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje. Bij twijfel kunt u gerust contact met ons Bouwmeester Watersport opnemen.
  7. Vervuilde injectoren? Bij Bouwmeester Watersport hebben we injector reinigings- en testapparatuur. Voor snelle en vakkundige reparaties! We meten de opbrengst met speciale testapparatuur, reinigen de injectoren en meten de opbrengst opnieuw.
Olie
  1. De meeste 2-takt buitenboordmotoren zonder olieinjectie moeten 1:50 worden gesmeerd, maar lees voor de zekerheid altijd het instructieboekje of vraag de mengverhouding bij ons,Bouwmeester Watersport op.
  2. Er zijn buitenboordmotoren waarbij de fabrikant 1:100 mengverhouding voorschrijft. Dit is ruim voldoende smering voor normaal gebruik, onder ideale omstandigheden, mits de correcte hoogwaardige voorgeschreven olie wordt gebruikt. Problemen komen als de motor wordt opgeslagen zonder de motor te conserveren met conserveringsolie of als de motor per ongeluk onder water terecht komt, dan blijkt de 1:100 verhouding echt te schraal te zijn. Een 1:100 motor mag u gerust 1:50 mengen.
  3. Bij 2-takt motoren zorgt de olie voor de smering van het gehele inwendige motorblok, en deze olie wordt na gebruik mee verbrand met de benzine. De olie veroorzaakt koolaanslag op uw zuiger, de bougie, injector en zuigerveren. Hierdoor gaat uw motor op termijn minder mooi draaien, vooral bij zachtjes varen. Gebruik daarom uitsluitend olie van zeer hoogwaardige kwaliteit. Als u veel langzaam vaart (trollend vissen of varen waar een snelheidsbeperking geldt), kiest u voor de allerbeste olie die bestaat voor uw motor ( Evinrude/Johnson XD50 of XD100, Quicksilver Premium Plus of DFI, Yamalube 2M olie).
  4. Heeft u ondanks de hoogwaardige olie en benzine toch last van overmatige koolaanslag in uw motor, vooral merkbaar bij het langdurig langzaam varen, dan is het erg belangrijk regelmatig de koolaanslag te verwijderen door Evinrude/Johnson Engine Tuner of Quicksilver PowerTune te gebruiken en bij iedere tankbeurt Evinrude/Johnson Carbonguard of Quicksilver Quickleen (2) toe te voegen.
  5. Heeft u olielekkage bij uw 2-takt motor, dikke zwarte drab, met druppels van uw staartstuk af druppelen? Geen nood, er is meestal geen afdichting lek o.i.d., dit is meestal onverbrande 2-takt olie. Om hiervan zeker te zijn is het raadzaam de staartolie te controleren.
  6. Ververst u uw motorolie (4-takt motor) op tijd? Ook als u weinig vaart trekt er vocht in uw motorolie, bij ons, Bouwmeester Watersport, kunt u uw olie laten verversen, of u kunt bij ons de correcte olie kopen om deze klus zelf te klaren. Vergeet u ook uw oliefilter niet? Motorolie en oliefilter dienen jaarlijks te worden vervangen.
  7. Motorolie, tandwielolie en hydrauliekolie hebben een levensduur (schoon) van meerdere jaren als de olie niet in aanraking is gekomen met buitenlucht (dus in de originele ongeopende verpakking) Als olie één of enkele keren in aanraking komt met buitenlucht (zoals bij het vullen en peilen) dan wordt de levensduur verkort, maar kan nog steeds meerdere jaren meegaan (schoon), denk aan hydrauliek olie die volledig afgesloten z’n werk doet, denk aan tandwielolie (cardan, keerkoppelng) en dergelijke. Motorolie daarentegen staat continue bloot aan buitenlucht d.m.v. de carteronluchting, daarom heeft motorolie in een motor, al is hij nog zo schoon, een levensduur van maximaal 1 jaar. Tandwielolie zoals staartolie wordt jaarlijks preventief ververst, niet omdat deze ‘op’ is, maar om zeker te zijn dat er geen water in de staartolie zit (dus altijd verversen voor de winterstalling). Olie voor stuurbekrachtiging, powertrim of hydraulische besturing wordt in principe nooit ververst zolang deze maar schoon is (peilen).
  8. In een bootmotor mag uitsluitend bootmotorolie! Dit omdat in bootmotorolie zeer belangrijke toevoegingen zitten die noodzakelijk zijn bij de  vochtige werkomgeving! Ook draait een bootmotor anders dan bijvoorbeeld automotoren. Bij lage toeren heeft een bootmotor het veel zwaarder dan bij hetzelfde toerental in een auto, de rolweerstand van een auto is vele malen kleiner dan de weerstand om een boot van honderd(en) kilo’s voort te stuwen in water. Bij hogere snelheid is een auto al 5x overgeschakeld en draait de motor 2000 TPM. Als een boot op hoge snelheid vaart draait de motor 4000 TPM of meer, en wordt naast het hoge toerental de motor ook veel zwaarder belast! Denk maar aan wat er gebeurd als u 120km/u rijd en de koppeling intrapt en inhoud, u rijdt nog probleemloos  honderden meters door. Doe datzelfde (gas erafhalen en motor in vrijloop zetten) met uw boot, de ligt na enkele decameters al stil. Een speciale bootmotorolie heeft vaak ook de specificatie FCW (Four Cycle Watercooled), echter is dit nog niet altijd het geval. Let altijd goed op de verpakking en controleer het voorschrift van de motorfabrikant, zie http://www.nmma.org/certification/certification/oil/fc-w.aspx Als er geen FCW olie beschikbaar is of uw motorfabrikant dit niet voorschrijft dan is de normering van de Amerikaanse Petroleum Instituut (wat een automotor olie specificatie is) van toepassing, kortweg de ‘API index’ Dit staat altijd op de olieverpakking als er geen andere specificaties (als FCW) op staan, dit zijn altijd 2 letters en soms een cijfer, bijvoorbeeld SE, CH of CF-4. Als de eerste letter een ‘S’ is dan is dit olie voor een benzine motor, de ‘S’ betekend “Service”, maar wordt tegenwoordig vaak “Spark” genoemd, dit slaat op het onstekingstype dat bij een benzine motor altijd een “Vonk”is. Is de eerste letter een “C”dan is dit olie voor een diesel, de “C”betekend “Commercial”, maar wordt tegenwoordig veel “Compression” genoemd omdat een dieselmotor ontsteekt door de compressie (zelfontbranding). “Spark” en “Compression” zijn gemakkelijke ezelsbruggetjes voor een technicus.  De 2e letter is een volgletter, Halverwege de 19e eeuw zijn beide indexlettercombinaties begonnen met “SA” en “CA”. Na verloop van tijd hadden de motoren betere olie nodig en vereisten een hoger indexcombinatie. Eén van de modenste olieindexcijfers tegenwoordig is “SN” en “CJ-4”. Kijk altijd in de motordocumentatie welke API index voor uw motor wordt voorgeschreven, tenzij het voorschrift “FCW” is uiteraard. FCW gaan we in de toekomst steeds meer en meer zien. Ondanks de automotor olie specificatie “API”, zijn oliën die specifiek voor boottoepassingen zijn een must, ga er dus niet vanuit dat iedere 15W40 olie hetzelfde is!
  9. Een 2takt buitenboordmotor die watergekoeld is (nagenoeg alle 2-takt buitenboordmotoren), mag uitsluitend speciale buitenboordmotorolie gebruiken, let op: de specificatie TC-W3, dit betekend Two Cycle-Watercooled, versie nummer 3 (in de jaren 70 is TCW ontstaan, in de jaren 80 is TC-W2 ontstaan, en in de jaren 90 is TC-W3 ontstaan), TC-W3 is de beste ontwikkelde olie. Voor meer informatie: http://www.nmma.org/certification/certification/oil/tc-w3.aspx. De TC-W3 specificatie is een minimumspecificatie, er zijn ook veel betere oliesoorten verkrijgbaar, volg altijd de specificaties van de motorfabrikant!
  10. Synthetische olie is net als minerale olie een aardolieproduct. Echter het verschil is dat minerale olie een eenvoudigere weg afleggen dan synthetische olie, minerale olie komt voor uit een juiste olieraffinatie. Synthetische olie is een hooggeraffineerd precisieproduct dat heel wordt verkregen na  het zeer nauwkeurig raffineren van de aardolie, daarna wordt synthetische olie ook bewerkt en uitvoerig gecontroleerd door de “witte jassen” laboranten van de oliemaatschappij. Synthetische olie zou je gerust een ‘geperfectioneerde’ olie kunnen noemen en is vanzelfsprekend veel beter voor de motor, geeft minder wrijving, alle moleculen zijn even groot, olie heeft een langere levensduur. Is een minerale olie dan slecht? Nee, helemaal niet, een synthetische is gewoon beter. Mag een synthetische olie in iedere motor? Niet in elke motor, maar wel in veel, lees de instructie in het instructieboekje na en/of overleg met één van onze medewerkers. Mag ik synthetische en minerale olie mengen? Jazeker, maar dan zijn de geperfectioneerde eigenschappen van synthetische olie natuurlijk wel verdund.
  11. Motorolie voor 4-taktmotoren wordt aangeduid in diktes, de Society of Automotive engineers heeft dit vastgelegd, daarom staat er voor de dikte altijd “SAE”. Gangbare dikten zijn SAE 10W30 of SAE 15W40, maar ook SAE30.Het getal geeft de dikte aan die de olie is, daarbij is het van belang te weten welke dikte de motorfabrikant voorschrijft en dit is weer afhankelijk van de buitentemperatuur. Oliedikte veranderd bij andere temperaturen, normaal wordt olie dikker (stroperig) bij kou en waterdun bij hitte. Dat veranderd ook de smerende eigenschappen. Wanneer achter “SAE” één getal staat (SEA30) dan betreft dit monograde olie, let dan erg goed op de buitentemperatuur waarvoor deze olie is bedoeld (zie voorschrift motorfabrikant). Monograde olie is vaak voor een hele beperkte buitentemperatuurwisseling. Tegenwoordig zijn Multigrade oliën heel veel voorkomend, maar let altijd goed op het voorschrift van de motorfabrikant. Een multigrade olie (b.v. 10W30) heeft smeereigenschappen van een dikte van 10 als het koud weer is en smeereigenschappen van een dikte van 30 als het warm weer is. Dit voorkomt het moeten verversen van een monograde olie als de buitentemperatuur veranderd, wat vroeger heel normaal was.
Koeling
  1. De meeste motoren zijn watergekoeld, buitenboordmotoren hebben een controlestraal aan de achter- of zijkant van de motor, let er altijd op dat hier voldoende water uit komt. Koelwater wordt opgepompt door een rubberen impeller die in de waterpomp zit. Deze impeller gaat direct stuk als deze niet in water draait (op de kant draaien). Let er daarom op dat uw motor altijd in het water zit voordat u deze start.
  2. Een rubberen impeller van het koelwater is sterk aan veroudering onderhevig, vervang uw impeller of laat deze vervangen.Maximale levensduur van een impeller is 3 jaar of 300 draaiuren, bij twijfel moet deze eerder worden vervangen. Wij van Bouwmeesterwatersport kunnen uw impeller vervangen, dit is standaardprocedure bij een grote onderhoudsbeurt. U kan ook bij ons een nieuwe impeller kopen om deze klus zelf te klaren.
  3. Heeft u een wens om de motor op de kant te laten draaien, dan verkopen wij van Bouwmeester Watersport speciale spoeladaptors, waar u uw tuinslang op kan aansluiten, en zo de motor (thuis) op de kant kan laten draaien.
  4. Als u door ondiep water vaart, dan zuigt de motor zand mee naar binnen. Dit zand maakt krassen in uw waterpomp behuizing waardoor u koelwaterdruk verliest. Let daarom altijd goed op dat u minimaal door ondiep water vaart, weinig gas geeft in ondiep water en de motor altijd zo hoog mogelijk opkantelt, dusdanig dat de waterpomp en schroef nog net onder water blijven.
  5. In bijna iedere motor zit een thermostaat, soms 2 thermostaten. Thermostaten houden de temperatuur van uw motor op een voorgeschreven niveau, dit om vervuiling te voorkomen en ervoor te zorgen dat de aluminium zuiger uitzet tot de juiste maat (uitzettingscoefficient). Veel motoren zijn ook voorzien van en drukgeregelde klep. Deze klep opent vanzelf zodra de motor hogere toeren draait. Dit komt doordat de druk van het koelwater hoger wordt bij hogere toeren. Zodra de klep opent, gaat de motor maximaal koelen, en kan de motor soms zelfs behoorlijk kouder worden dan de thermostaat, zodra u dan harder gaat belasten (meer gas) wordt de motor weer warmer. Bij temperatuurproblemen met uw motor kunt u wellicht aan de hand van bovenstaande uitleg een beeld vormen van wat er in de motor gebeurt met koelwater, en een diagnose stellen. Een motor die te warm wordt heeft vaak een probleem met de impeller, of een vervuiling van de koelkanalen. Een motor die te koud blijft heeft vaak een probleem met de thermostaat of drukklep. Bij een grote onderhoudsbeurt testen de technici van Bouwmeester Watersport de thermostaat ook altijd.
Onderhoud
  1. Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet). Evinrude E-tec motoren hebben onderhoudsintervallen van 300 uren of 3 jaren.
  2. Na gebruik in zout of vuil water moet het koelsysteem uitvoerig worden doorgespoeld met zoet water, bij voorkeur met “Salt Terminator”. Ook de buitenkant van de motor alsmede de gehele boot moet uitvoerig worden gewassen. Ook moet de buitenkant van het motorblok en alle componenten die daarop zijn bevestigd worden beschermd met een conserverende olie.
  3. Als uw motor lange tijd niet gebruikt wordt (winteropslag) dienen de inwendige motoronderdelen vooraf te worden geconserveerd met speciale conserveringsolie (Evinrude/Johnson Storage Fogging olie of Quicksilver Storage seal), of motorolie.
  4. Let op dat u uw staartolie regelmatig ververst of laat verversen, de staartolie smeert uw tandwielen en lagers in het staartstuk, als er een afdichting van het staartstuk gaat lekken, da loopt de olie weg en/of stroomt er water in de staart. Als dit water in de winter bevriest, dan barst uw staartstuk stuk. Daarom regelmatig, in ieder geval voor de winter de olie verversen, ook als u weinig heeft gevaren. Wij van Bouwmeester Watersport kunnen dit voor u verzorgen, door onze kennis en ervaring kunnen we aan de oude olie zien wat de toestand is in uw staartstuk.
  5. Als u uw bougies vervangt, is het van groot belang de voorgeschreven bougies te gebruiken en op de voorgeschreven manier af te stellen. Hierbij is het belangrijk de laatste informatie van de motorfabrikant te raadplegen, omdat de motorfabrikant het advies nog wel eens bijstelt. Wij van Bouwmeester Watersport kunnen u hierin prima adviseren, we hebben alle bougies ruimschoots in voorraad. Enkele motoren kennen een indexeringsprocedure, b.v. Evinrude/Johnson Ficht, Ficht RAM en E-tec motoren, wij adviseren u graag!
  6. Wilt u het onderhoud aan uw motor graag zelf uitvoeren, koop dan een goed werkplaatshandboek bij ons, Bouwmeester Watersport, dan heeft u altijd goede referenties. Wij hebben alle originele werkplaatshandboeken alsook onderdeelboeken en instructieboekjes.
  7. Wilt u meer weten over hoe uw motor werkt, waar u op moet letten en wat het onderhoud voorstelt, volg dan een cursus buitenboordmotoren bij ons.
  8. Wenst u dat wij het onderhoud aan uw motor, boot, of trailer uitvoeren, maak dan tijdig een afspraak, wij hebben vaak een drukke agenda met wachttijden tot ruim 2-1/2 maand. Plan onderhoud vooral ik het najaar of winter. Wilt u toch in het vaarseizoen een onderhoudsbeurt uit laten voeren, plan dan een afspraak en ga in de tussenliggende tijd lekker varen met uw boot. Heeft uw boot, motor of trailer een reparatie nodig, dan kunnen we u vaak wel snel helpen, ook in het vaarseizoen, neem contact met ons op voor een afspraak
  9. Draait uw motor niet goed, slaat hij af, start hij slecht of heeft u een willekeurig ander probleem, dit is vaak een reparatie, en verwacht niet dat de problemen opgelost zijn met alleen een onderhoudsbeurt. Een onderhoudsbeurt geeft u preventief, om zo de meeste problemen te kunnen voorkomen.
Vaarprestaties
  1. Wilt u meer snelheid uit uw boot halen, dan is een sterkere motor een zeer goede oplossing. Echter kan u vaak ook meer snelheid uit uw boot halen door andere aanpassingen, zoals een correcte motorhoogte of een andere schroef, neem contact met ons op, zodat we u kunnen adviseren.
  2. Wenst u meer trekkracht met uw boot, sneller accelereren, snel planeren, dan zijn er meestal nog goede oplossingen, bijvoorbeeld een 4-blad of 5 blad schroef, of een schroef met kleinere spoed. Informeer vrijblijvend bij ons.
Nieuw in de watersport
  1. Bent u nieuw in de watersport, volg dan adviseren wij om een cursus vaarbewijs te volgen. Geeft u de voorkeur aan zelfstudie, wij verkopen verschillende soorten vaarbewijsboeken, zie ook www.bouwmeesterwatershop.nl.
  2. Heeft u een 2e hands boot gekocht, wij van Bouwmeester Watersport hebben het juiste instructieboekje voor u, van de motor, neem contact met ons op!
Onderwaterschip
  1. Als een polyester boot in een periode van 90 dagen meer dan 30 dagen in het water blijft liggen moet het deel van de boot dat onder water zit in een bodycoat worden gezet zodat osmose geen kans maakt. Osmose is bij de bootfabrikant een uitsluiting op de garantie, het is voor de booteigenaar een plicht de onderkant van de boot correct te behandelen.
  2. Osmose komt doordat de gelcoat (zichtbare kant van uw polyester boot) niet geheel waterdampdicht is. Als een boot in het water ligt voor 30 dagen binnen een periode van 90 dagen, dan dringt een kleine hoeveelheid vocht door de gelcoat. Dit vocht dat door de gelcoat is gedrongen gaat achter de gelcoat gisten en daardoor naar buiten drukken, zo krijgt u bobbels onderop de boot. Als u deze bobbels stuk drukt (met uw nagel) zal de bobbel open gaan, hier komt een  stinkende lucht uit. Let op dat met een hoge drukspuit de osmosebobbels ook open kunnen gaan. Osmose dient vakkundig te worden behandeld bij een Osmosespecialist.
  3. Antifouling dat onderop de boot zit en algenaangroei verminderd of zelf soms voorkomt bevat biociden, deze biociden zijn na een bepaalde periode uitgewerkt, ongeveer 1 vaarseizoen, daarom moet er regelmatig weer een nieuwe laag antifouling worden aangebracht.
  4. Laat u uw boot in het water liggen gedurende de zomerperiode, dan zullen algen en mossles aan de onderkant van de boot gaan groeien en de snelheid drastisch gaan verminderen. Regelmatig uit het water halen en schoonmaken met Star Brite Hull Cleaner of Star Brite Bottom cleaner helpt om uw vaarprestaties te behouden. Deze reinigingsproducten zijn bij ons, Bouwmeester Watersport te koop, ook online op www.bouwmeesterwatershop.nl
  5. Laat u uw boot in het water liggen gedurende de zomer, of zelfs langer, dan zullen er algen en mossels gaan groeien op de onderkant van uw boot. Voorkom of verminder dit door de onderkant in een anitifouling te zetten. Wij van Bouwmeester Watersport verkopen antifoulingsystemen van International en Epifanes in onze winkel of webwinkel www.bouwmeesterwatershop.nl. Wij kunnen uw boot ook van zo’n antifoulingsysteem voorzien.
  6. Gaat uw boot na verloop van tijd steeds zachter varen, dan is het goed mogelijk dat er water in de dubbele bodem van uw boot zit, u dient de boot uit het water te halen en water weg te laten lopen, ook dient u op zoek te gaan naar de oorzaak.
Corrosie
  1. Als 2 verschillende soorten metaal onder water met elkaar zijn verbonden, dan gaat er een kleine hoeveelheid stroom lopen tussen deze metalen delen, het minst edele metaal (aluminium, zink, magnesium, staal) zal dan worden wegcorroderen. Daarom worden er blokjes metaal van een nog minder edel metaal bevestigd, zodat deze kunnen opofferen i.p.v. de (dure) motor onderdelen.
  2. Anoden zijn erg belangrijk in de strijd tegen galvanische corrosie. Als er een toename is in edele metalen(cathode) b.v. RVS, zoals een schroef, verstevigde spiegel of trimplaten) dan moeten ook de anoden die uw aandrijving, schroefas, roer e.d.  beschermen toenemen. In dit geval meer anoden plaatsen en goed aarden.
  3. Anoden moeten altijd perfect schoon zijn en vrij van oxidatie, zelfs al lijkt een anode prima dan is deze toch vaak voorzien van een laag oxidatie en dan zal deze anode zichzelf niet opofferen en hij moet zichzelf juist wel opofferen om uw aluminium aandrijving te beschermen, dit is eenvoudig met een multimeter te testen, de weestand van de anode moet altijd nagenoeg 0 ohm zijn. Er mag uiteraard ook geen verf op een anode zitten.
  4. Via de acculader van de walstroom is alles dat in uw boot geaard is (de aandrijving, de minpool van de accu) gekoppeld aan de vaste metalen punten op de wal/steiger en vervolgens andere boten die ook geaard zijn (via een walstroom, maar ook via een metalen, stroomgeleidende ketting) gekoppeld. In dit geval heeft u geen controle over uw bescherming van uw metalen onderdelen onder water (aluminium aandrijving, schroefas, roer) en kan uw aandrijving gemakkelijk snel wegcorroderen, onherstelbare schade. Daarom moet er een galvanische isolator worden aangebracht.
  5. Anoden bestaan van Magnesium, Aluminium en Zink. Vuistregel is dat Magnesium voor zoetwater is, Aluminium voor zoet-, brak- en zoutwater is, en Zink voor zout water is. Echter zijn er belangrijke afwijkingen, Magnesium kan er voor zorgen dat de lak van uw onderwaterdeel los raakt, zeker in zout water. Soms heeft een anode ook een alternatieve functie zoals een trimvin, dan is er soms vanwege de sterkte alleen een zinkanode verkrijgbaar. Aluminium corrodeert snel “op” in zout water. Zink functioneert ook in zoet water, maar veel minder goed.
  6. Er bestaan ook “electrische anoden”, de Mercathode is daar een perfect voorbeeld van, deze geeft continue een kleine hoeveelheid stroom af in het water om de metalen onderdelen te beschermen, tegelijk meet hij of de juiste bescherming wordt gehaald en past hier de afgegeven stroom op aan. Een electrische anode slijt niet en gaat een leven lang mee, tegelijk gaan uw ‘normale’ anoden veel langer mee. Een mercathode is van zeer groot belang als u een RVS schroef onder water laat zitten op een aluminium aandrijving. Mercruiser Bravo aandrijvingen hebben Mercathode standaard.
Rubberboot
  1. Laat u uw PVC of Hypalon opblaasboot (rubberboot) langer dan 20 dagen achtereen in het water liggen, dan moet deze telkens om de 20 dagen uit het water worden gehaald en volledig worden schoongemaakt met niet agressieve middelen. Doet u dit niet dan krijgt u uw boot nauwelijks meer schoon , maar erger nog, het doek (PVC of Hypalon) zal snel verouderen en hard worden, lijm of lasnaden kunnen losraken en zijn niet meer te repareren, zo kan uw boot na 1 jaar al volledig verwoest zijn.
  2. Laat u uw PVC opblaasboot (rubberboot) (on)gebruikt in de zon liggen dan zullen de UV straling uw boot snel verouderen en zal het doek (PVC) gaan verkleuren en kleven, afhankelijk van de kwaliteit van het doek kan dit al na 1 jaar merkbaar zijn.
  3. Een rubberboot van PVC doek heeft een levensduur van 10 jaar. Koop dus geen 2e hands PVC rubberboot die al bijna 10 jaar is, dit is vaak zonde van uw spaargeld. Zodra PVC 10 jaar oud is is het verdroogd en gaan lijm- en lasnaden losraken, deze zijn niet meer te lijmen. Ook een reparatie zal niet goed blijven zitten als deze is uitgvoerd op een 10 jaar oude PVC drijver.
  4. Hypalon/Neopreen is een PU-product en heeft een levensduur die aanzienlijk langer is dan PVC.
Schroef
  1. Een klein oneffenheid aan uw schroef , een hapje eruit, een verbuiging veroorzaakt trillingen in uw aandrijving, dit is soms merkbaar tijdens het varen en dit veroorzaakt op de lange termijn altijd problemen met uw schroefas, keerringen, lagers en zelfs tandwielen. Laat uw schroef daarom professioneel repareren en uitbalanceren, of koop een nieuwe schroef, voor beide kunt u bij ons terecht.
  2. Een RVS schroef is 5x sterker dan een aluminium schroef, bovendien kunnen door de extra sterkte de bladen is speciale vormen worden gemaakt en ook extra dun worden gemaakt, dit kan zorgen voor meer snelheid en/of  meer trekkracht en/of meer grip e.d.
  3. Een kleine beschadiging aan uw schroef geeft al snel een lagere topsnelheid, laat uw schroef repareren of koop een nieuwe schroef. Voor zowel een reparatie als een nieuwe schroef kunt u bij ons, Bouwmeester Watersport terecht.
  4. Wilt u echt een mooie gadget, koop een hoogglans gepolijste schroef! Bouwmeester Watersport is officieel dealer van Mercury propellers, Evinrude/Johnson propellers, Yamaha propellers, Honda propellers, Tohatsu propellers, PowerTech! Propellers, Michigan propellers, en Solas propellers.
  5. Een andere schroef, maar welke? Meld u aan voor het “Try before you buy” programma van Bouwmeester Watersport. We zijn officieel MERCURY DEMO PROP DEALER. U kan geheel kosteloos een schroef proberen, en daarna direct de juiste bestellen. Informeer naar de voorwaarden.
Traileren
  1. Om veilig met uw boot achter de auto te kunnen rijden is een correcte kogeldruk van groot belang, zorg daarom dat de as op de juiste positie is geplaatst, de boot helemaal tot de lierpaal is geplaatst en dat u bagage juist verdeeld. De kogeldruk moet minimaal 50 kg zijn. Een zwaardere kogeldruk is beter mits uw trailer en auto dit aan kunnen.
  2. Uw boottrailer heeft jaarlijks  een onderhoudsbeurt nodig met speciale aandacht voor de remmen, verlichting en wiellagers. Ook als de boottrailer weinig wordt gebruikt is dit van groot belang. U zal niet de eerste zijn waarbij het wiel simpelweg van de as afloopt en u op de snelweg voorbij komt rollen, met alle gevaren van dien! Wij van Bouwmeester Watersport kunnen dit vakkundig voor u uitvoeren.
  3. Zorg altijd van een correcte afstelling van de rollen van uw trailer, anders zal schade aan uw boot het gevolg zijn, de druk/het gewicht van de boot moet correct verdeeld worden. Dit kunnen wij van Bouwmeester Watersport, voor u beoordelen of corrigeren.
Accu
  1. Onderhoud uw accu, als uw accu stilstaat zal deze ten gevolge van zelfontlading vanzelf leeg raken, en een accu die leeg is zal snel stuk gaan. Indien de accu van vuldoppen is voorzien moet er regelmatig gedestilleerd water worden gevuld, want dit verdampt vanzelf, vooral bij het laden als de accu reeds vol is, en toch de lader aan blijft staan.
  2. Een accu die diepontladen is (onder de 11 Volt), dan komt dit altijd door een (kleine) stroomverbruiker die gedurende lange tijd heeft aan gestaan, te denken is aan een redio geheugen, Mercathode, Gasdetector, lenspomp of u heeft de hoofdschakelaar niet uitgezet terwijl er toch een willekeurige verbruiker op aan staat. Accu onder de 11 Volt zal u niet meer geladen krijgen, deze accu zal u als verloren moeten beschouwen. Diepontladen is nooit garantie.
  3. Koop een goede meerfase acculader om uw accu gedurende de opslag van tijd tot tijd op te laden. Let erop dat sommige acculaders in de float modus (druppelfunctie) constant blijven doorladen, waardoor uw accu wordt overladen. Bij ons, Bouwmeester Watersport, zijn deze te koop. U kan ook uw accu bij ons afgeven, dan zorgen wij voor uw accu gedurende de wintermaanden.
Jetmotor
  1. Bij een jetmotor is de passing van de impeller in de behuizing van groot belang, de speling tussen de impeller en behuizing dient exact volgens fabrieksspecificaties te zijn. Door zand en steentjes slijt dit uit en beschadigd de impeller en behuizing. Ook mogen de bladen van de impeller niet beschadigd zijn. De minste beschadiging, geeft direct minder stuwkracht en dus een lagere topsnelheid, alsook een hoger benzineverbruik. Pas altijd goed op met het varen in ondiep water, vooral met accelereren, dan zuigt de jetpomp zand en steentjes mee!
Technische problemen
  1. Heeft u technische problemen met uw motor, dan kunnen wij van Bouwmeester Watersport u uitstekend helpen.
  2. Verschillende botenbedrijven zijn vooral bezig met de verkoop van boten en motoren, veel van deze bedrijven vind u heel mooi op internet of in magazines, deze bedrijven geven veel geld uit aan adverteren, alles op alles om maar boten en motoren te kunnen verkopen. Vaak zijn het dezelfde bedrijven waar u moeizaam geholpen wordt als u een technisch probleem hebt. Om nog maar te zwijgen over een (oude) motor die u helemaal niet bij hen heeft gekocht. Service is maar een bijzaak. Deze bedrijven bestaan meestal ook nog maar enkele jaren, en de kans is groot, dan na enkele jaren ze weer als sneeuw voor de zon verdwijnen, omdat de eigenaar in een andere branche meer geld kan verdienen. Bouwmeester Watersport bestaat sinds 1977 en is een (h)echt familiebedrijf, met heel veel technische kennis. Wij verkopen geen boten en motoren, wij verkopen vaarplezier, en dat is een totaalplaatje van het verkopen van boten en motoren, service van boten, motoren en trailers, verkopen en monteren van onderdelen en accessoires, maar ook het geven van cursussen en workshops. We hebben officiële dealerschappen van bijna alle merken, veel technische certificaten, alle speciale gereedschappen, service literatuur en onderdelen. Niet alleen van een splinternieuwe Evinrude E-tec of een Yamaha 4-takt, maar ook van een Johnson 6 pk uit 1971 en een Yamaha P165 om maar een voorbeeld te noemen. Bij ons maakt het helemaal niets uit of u de motor bij ons heeft gekocht of niet. Het maakt niet uit of de motor van 2010 of 1965 is. Het maakt niets uit of uw motor 2 pk of 250 pk sterk is.
  3. Heeft u technische problemen ergens in Europa? Wij bij Bouwmeester Watersport beschikken over een complete servicewagen en komen waar u dat wilt. Onze klanten vragen ons te komen naar de meest uiteenlopende plaatsen in Europa voor onze kennis en ervaring. We werken naast pleziervaart ook veel voor beroepsvaart, zoals Man-Over-Board boten op zeeschepen/cruiseschepen.
  4. Heeft u technische problemen of schade waarvan u denkt dat uw verzekering de kosten geheel of gedeeltelijk betaald dan regelen wij van Bouwmeester Watersport dit met uw verzekeringsmaatschappij.
Waterschade
  1. Gaat uw motor onder water, bijvoorbeeld door een lekkage aan de boot, het niet tijdig uithozen van regenwater, het omslaan van de boot of het verkeerd opslaan van de motor dan moet er snel en correct actie worden genomen. Als dit is zout water gebeurd dan moet u de motor zo snel mogelijk onderdompelen of afspoelen met zoet water. Ten alle tijden moet de motor binnen 3 uur nadat deze uit het water is gehaald bij ons in de werkplaats weer draaien. Lukt dit niet i.v.m. het weekeinde of een andere reden dan is het allerbest advies: ondergedompeld houden in zoet water! Bel ons vooraf om te zorgen dat er een monteur beschikbaar is. Het slechtste wat u kunt doen voor een motor die ondergedompeld is geweest, is om hem bij de kachel of in de zon te laten drogen!
  2. Als u last heeft van waterschade, breng uw verzekering op de hoogte, wacht daarna niet op een reactie van uw verzekering, maar laat uw boot en motor direct nakijken bij ons, Bouwmeester Watersport, de verzekering kan u daarop aanspreken als u niet voor snelle service heeft gezorgd.